„Rita” Ewa Popławska

W jakim mieście, czytanej przez Was aktualnie książki, dzieje się akcja? Ja właśnie przeniosłam się do Gdańska, niestety w czasach powojennych, gdzie bohaterka przeczytanej przeze mnie powieści nie miała łatwego życia. Tak więc dzisiaj mam dla Was recenzję książki „Rita” Ewy Popławskiej. Jeśli jesteście ciekawi więcej na jej temat, to zapraszam na recenzję!


„Rita” Ewa Popławska
Rita jest szesnastoletnią dziewczyną, która po wojnie zostaje sama. Postanawia powrócić do swojego rodzinnego domu znajdującego się w Popielewem. Niestety okazuje się na miejscu, że zamieszkują go obcy ludzie, czyli państwo Potoccy wraz ze swoim synem Karolem. W tej sytuacji Rita postanawia udać się do mieszkającego w Gdańsku Jerzego, którego adres dostała od swojej matki. Będąc w tym mieście, Rita pewnego dnia spotyka Karola, do którego z czasem zaczyna czuć coś więcej niż tylko przyjaźń i to z wzajemnością... Ta sytuacja nie przeszkadza dziewczynie w tym, aby walczyć z rodziną Potockim o swój dom w Popielewem. Jak ten spór wpłynie na ich znajomość? Kim jest Jerzy i czemu matka Rity przed śmiercią kazała jej szukać pomocy akurat u niego? Czy dziewczyna odnajdzie się w Gdańsku i zaczynie tam nowe życie?

„Rita” Ewa Popławska
W książce narracja prowadzona jest w trzeciej osobie. Długość rozdziałów, jak dla mnie była w sam raz, bo nie były one ani za długie, ani za krótkie. Ogólnie fabuła tej książki bardzo mnie zaciekawiła i podczas czytania byłam mocno ciekawa tego, jak potoczy się sprawa sporu o dom w Popielewem. Według mnie była to bardzo trudna sytuacja dla głównej bohaterki, która po wojnie została zupełnie sama. Wiązała się ona z ciężkim wyborem, który również miał swoje konsekwencje. Do tego wszystkiego doszło uczucie miłosne utrudniające całą tę sprawę. Tak więc książka ta mocno mnie pochłonęła, pokazuje ona, ile można poświęcić dla osiągnięcia swojego celu, zapominając przy tym, co jest dla nas najważniejsze. Zakończenie książki, jak dla mnie było szczęśliwe i satysfakcjonujące, pomimo wielu sporów i smutnych chwil, jakie miały miejsce pod koniec całej tej historii.

„Rita” Ewa Popławska
„Rita” jest bardzo ciekawą i poruszającą powieścią obyczajową, której akcja dzieje się w powojennym Gdańsku. Tak więc, jeśli tak jak ja, lubicie historie, które, mimo że są fikcją literacką, miały miejsce w tak odległych latach, opisują trudne sytuacje i w których występują wątki miłosne, to bardzo polecam Wam tę książkę. Miło spędziłam z nią czas, a historia opisana w niej pozostanie ze mną na długo.

28 komentarzy:

  1. Na pewno w odpowiednim dla siebie czasie przeczytam tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja siedzę w Karkonoszach ;) Chętnie zapoznałabym się z trudną i emocjonującą historią.

    OdpowiedzUsuń
  3. Cześć Martyno!
    Dzięki za kolejną recenzję i myślę, że, gdybym miała możliwość sięgnęłabym po nią. Czytając ten Twój post tak sobie myślę, że okrutne były nie tylko sama wojna, ale to, co spotkało wielu ludzi, także po niej :( Zresztą ostatnie 2 lata z kawałkiem sprawiły, że niejednokrotnie zastanawiałam się, co by było, gdyby (oczywiście nie daj Panie Boże!) wojna Rosji z Ukrainą rozeszła się po za Ukrainę? Jaki byłby świat po zakończeniu wojny?
    Myślę, że naprawdę żyjemy w trudnych czasach...
    Martyna odpowiadając na Twoje pytanie, gdzie akcja się dzieje książki ostatnio czytanej, to właśnie teraz czytam książkę podróżniczą o Egipcie (Jordania będzie w dalszej części).
    Martynka pozdrawiam Cię i trzymaj się!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć 🙂 okropne były wtedy czasy i oby już nie wróciły 😕 Ja wolę nie zastanawiać się nad tym, co by było gdyby wojna rozeszła się poza Ukrainę.
      Musi to być bardzo ciekawa książka podróżnicza 😊 pozdrawiam

      Usuń
  4. Powojenny Gdańsk to ciekawe tło do snucia takiej opowieści.

    OdpowiedzUsuń
  5. Lovely book cover. It does look intriguing.

    OdpowiedzUsuń
  6. Good to know about this novel. Such a wonderful review. And I always love seeing that cat, too!

    OdpowiedzUsuń
  7. Gracias por la reseña. Te mando un beso.

    OdpowiedzUsuń
  8. This is a great book! I wonder what your cat is looking at. What has he seen there?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Yes, this book is great 😊 He probably saw a bird that was flying😊

      Usuń
  9. Akcja w powojennym Gdańsku? Brzmi ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
  10. This sounds like an inquiring story. A sixteen year old girl is left alone after the war, and has to marry a man she doesn't know well...sounds like an interesting story with a good plot. Third person narration in a novel is often a good choice. This sounds like a fun read.
    Plus, I like that the novel takes place in Gdansk.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. The story and plot are very interesting, and I love the third-person narrative 😊

      Usuń
  11. Aktualnie czytam książkę, w której akcja rozgrywa się w różnych miastach, a teraz w Londynie. ;) Tej powieści nie znam, ale dam jej szansę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo lubię książki, w których akcja dzieje się w Londynie 😊

      Usuń
  12. Słyszałam o tej książce i mam ją w planach. Zapowiada się naprawdę super :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Mogłabym przeczytać, ale jakoś mocno mnie tematyka jednak nie przyciąga :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, ale mimo to, tę książkę bardzo polecam 😊

      Usuń

„Socjopatka” Patric Gagne

Czytaliście jakąś książkę, w której występują socjopaci? Ja właśnie jestem po lekturze takiej książki i jestem pod wielkim wrażeniem! Mowa o...