"Włoska balerina" Kristy Cambron

Miło wspominacie naukę historii w szkole? Ja nie cierpiałam się jej uczyć, dlatego nie wiem, jak to się stało, że teraz z taką przyjemnością sięgam po powieści historyczne, szczególnie te, w których akcja toczy się w czasach Drugiej Wojny Światowej. Właśnie mam za sobą kolejną książkę w takim klimacie, jaką jest "Włoska balerina" Kristy Cambron. Twórczość tej autorki zdążyłam już poznać i polubić. Czy kolejna jej książka również przypadła mi do gustu? Zapraszam na recenzję!


"Włoska balerina" Kristy Cambron
Wybitna primabalerina Julia Bradbury zachwyca swoim tańcem, występując na prestiżowych scenach. Niestety wybucha Druga Wojna Światowa i w związku z tym Julia, chcąc zostać sanitariuszką lub telefonistką, wstępuje do armii. Jednak jej życie układa się zupełnie inaczej... Julia nadal musi tańczyć, w dodatku z mężczyzną, który w przeszłości bardzo ją zawiódł.

W tym samym czasie szeregowy Courtney Coleman, który nieustannie wpadał w kłopoty, zostawia swoją ukochaną i wstępuje do armii. Jako sanitariusz wie, że nie wolno mu się angażować. Jednak pewnego dnia Court ratuje z getta małą dziewczynkę, której życie nie jest mu obojętne. Mężczyzna postanawia ocalić jej życie.

W pewnym momencie losy tych trojga bohaterów splatają się w rzymskim szpitalu, który jest otoczony przez nazistów. Są zmuszeni sobie zaufać, aby przeżyć. Czy im się to uda, kiedy za drzwiami krążą uzbrojeni żołnierze? Co takiego skrywa walizka ocalonej dziewczynki?

"Włoska balerina" Kristy Cambron
W książce narracja prowadzona jest w trzeciej osobie. Rozdziały są dość długie i występują różne płaszczyzny czasowe. Teraźniejszość przeplata się przeszłością, czyli z czasami mającymi miejsce podczas Drugiej Wojny Światowej. Bardziej interesowały mnie czasy przeszłe, kiedy to akcja działa się w szpitalu otoczonym przez oddział uzbrojonych żołnierzy. Miał też wtedy miejsce sprytny plan mający na celu ukrycie żydowskich uciekinierów obmyślony przez doktorów i księdza (Polaka Maurycego Białka), którzy byli postaciami autentycznymi. Tym planem był syndrom K, czyli silnie zakaźna choroba oraz konieczna kwarantanna z nią związana. Ogólnie w książce tej został przedstawiony ciężki wojenny czas, związany z przykrą historią żydowskiego Getta. Tak więc powieść ta jest oparta na faktach i bardzo duże znaczenie ma w niej wątek epickiej podróży Homera "Odysei". Aby się tego dowiedzieć, jaki związek ma ta epopeja z tą powieścią, to już sami musicie sięgnąć po tę książkę.

"Włoska balerina" Kristy Cambron
"Włoska balerina" jest piękną powieścią historyczną, która potrafi zaciekawić oraz wzruszyć. Jest ona oparta na prawdziwych wydarzeniach, a przeszłość bohaterów ma duże znaczenie w teraźniejszości. Jeśli lubicie powieści, w których akcja dzieje się w ciężkich czasach Drugiej Wojny Światowej, a jej wątki obyczajowe bardzo potrafią zainteresować, to koniecznie musicie sięgnąć po tę książkę.


26 komentarzy:

  1. Koniecznie muszę przeczytać tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  2. When I was a schoolgirl I liked History! I like historical books as well.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zaciekawiłaś mnie swoją recenzją. Lubię historie oparte na faktach, zapisuję tytuł.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się 🙂 też lubię takie historie 😊 pozdrawiam

      Usuń
  4. Widzę, że to książka dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Na pewno lepiej jest przeczytać wciągajcą powieść historyczną niż wkuwać daty na lekcjach ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja również lubię książki z czasów II wojny i chętnie po takowe sięgam. Ta wpadła mi w oko:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ostatnio przekonuję się do powieści historycznych, więc kto wie, może przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie przeczytaj, świetna jest ta książka 😊

      Usuń
  8. Nie przepadam za trzecioosobową narracją, dlatego zastanowię się jeszcze nad powyższą książką.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, dla mnie narracja nie ma znaczenia 😊

      Usuń
  9. Może dlatego, że powieść, to nie historia lecz wyobraźnia :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Lubię powieści historyczne. Chętnie sięgnę po tą książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam ją na liście, ale moja lista coraz dłuższa, zamiast się skracać :D

    OdpowiedzUsuń

„Oddech. Oddychaj świadomie, żyj pełniej” Grzegorz Pawłowski

Czy stosujecie jakiekolwiek techniki oddychania w takich celach jak rozluźnienie, odprężenie, czy rozjaśnienie umysłu? Ja, po przeczytaniu p...