"Zemsta i przebaczenie" Éric-Emmanuel Schmitt

Dzisiaj zaprezentuje Wam typ książki, o którym nie piszę często, bo rzadko taki czytam... Są to opowiadana Érica-Emmanuela Schmitt "Zemsta i przebaczenie". Sięgnęłam po tę książkę, ponieważ zainteresował mnie opis znajdujący się z tyłu okładki opisujący fabułę pierwszej historii. Z początku nie wiedziałam, że jest to jedno z opowiadań, tylko cała książka. Mimo że nie przepadam za tym typem książek, przełamałam się i wytrwale przeczytałam każde z czterech opowieści, o których teraz zamierzam Wam opowiedzieć!


"Zemsta i przebaczenie" Éric-Emmanuel Schmitt
Siostry Barbarin. Jest to pierwsze opowiadanie, które opowiada o dwóch siostrach bliźniaczkach. Zostało dokładnie opisane ich życie od narodzin aż do starości. Jedna z nich była uważana za tą lepszą we wszystkim, ponieważ była dobra, przez wszystkich lubiana i umiała wybaczać. Druga była jej zupełnym przeciwieństwem... Przez całe życie była zazdrosna i rywalizowała z siostrą w każdej dziedzinie swojego życia oraz skrycie cieszyła się z jej niepowodzeń. Tamta, mimo to zawsze jej wybaczyła i nadal ją kochała. Ogólnie historia ta była jak dla mnie bardzo ciekawa i przyjemnie się ją czytało, czasami była nawet zabawna, choć skończyła się tragicznie. 

"Zemsta i przebaczenie" Éric-Emmanuel Schmitt
Mademoiselle Butterfly. Jest to druga historia, opowiadająca o dwóch zupełnie innych światach, które dzieli status materialny. Zaczyna się niewinnym romansem dwojga młodych ludzi. Zamożny siedemnastoletni chłopiec z dobrego domu, który zamierza studiować w Paryżu, pewnego dnia uwodzi piękną, ale upośledzoną umysłowo wieśniaczkę mieszkającą w górskiej chatce, której jedyni przyjaciele to koza i pies. Jakie konsekwencje po latach będzie miała ich znajomość? Opowieść ta mówi o tym, jak pod wpływem pieniędzy można się zmienić i zapomnieć o swoich korzeniach, a także o bliskich. Jest ona bardzo wzruszająca, dużo jest w niej miłości i wynikającym z niej poświeceniu. Bardzo mi się spodobało to opowiadanie i szybko je pochłonęłam. 

"Zemsta i przebaczenie" Éric-Emmanuel Schmitt
Zemsta i przebaczenie jest to trzecia część, opowiadająca o kobiecie, która odwiedza w więzieniu zabójcę swojej córki i piętnastu innych kobiet. Z początku, czytając tę historię, wydawało mi się dziwne zachowanie głównej bohaterki, która zamiast nienawidzić tego mężczyzny, regularnie składa mu wizyty w więzieniu i z nim rozmawia. Jednak z każdą stroną czytałam tę opowieść z coraz to większym zainteresowaniem. Okazało się, że tajemnicze wizyty w więzieniu i rozmowy z osadzonym miały swój cel. Ogólnie stwierdzam, że to bardzo ładna historia, wiele jest w niej o przebaczaniu. Mówi ona o tym, że nikt nie rodzi się mordercą, a tak naprawdę dużo wydarzeń w życiu ma wpływ na ludzką psychikę. Nie zabrakło również wątku miłości, ale tej do zwierząt, która bardzo mnie wzruszyła. 

"Zemsta i przebaczenie" Éric-Emmanuel Schmitt
Narysuj mi samolot, jest czwartym i ostatnim opowiadaniem. Opisuje losy starca, który jako były żołnierz prowadzi swoje spokojne życie na emeryturze, głównie pielęgnując swój ogród. Pewnego dnia jego syn dowiaduje się o przeszłości starca, co prowadzi do kłótni mężczyzn. W międzyczasie starzec zaprzyjaźnia się z ośmioletnią dziewczynką, która prosi go, aby narysował jej samolot. Przyjaźń ta bardzo umila mu życie, jednak ciągle on pamięta o jego ciemniejszych stronach. Ta opowieść w dużym stopniu nawiązuje do "Małego Księcia", ponieważ jest w niej wykorzystane wiele motywów z tej książki, z których można się wiele nauczyć. Mimo że lubię "Małego Księcia", niestety to opowiadanie najmniej przypadło mi do gustu, może dlatego, że średnio interesują mnie dawne wojenne i polityczne klimaty, wokół których toczy się tu akcja.

"Zemsta i przebaczenie" Éric-Emmanuel Schmitt
"Zemsta i przebaczenie" jest zbiorem przeróżnych opowiadań, w których każde niesie za sobą jakieś przesłanie. Szybko się je czyta, bo każde z nich potrafi bardzo zaciekawić, ciężko mi powiedzieć, które z tych opowiadań najbardziej przypadło mi do gustu. Występuje w każdym w nich motyw miłości w różnej postaci oraz przebaczenia w przeróżnych sytuacjach. Wątki poruszane w tej książce przedstawiają problemy współczesnego człowieka i jego dylematy. Myślę, że każdy, kto przeczyta tę książkę, utwierdzi się w tym, że zdecydowanie bardziej opłaca się wybaczać, niż się mścić.

39 komentarzy:

  1. Lubię twórczość tego pisarza
    Polecam np "Kobieta w lustrze"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę koniecznie przeczytać, bo jego twórczość przypadła mi do gustu 😊

      Usuń
  2. Lubię od czasu do czasu poczytać opowiadania, więc będę miała na uwadze ten zbiór.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te opowiadania są jednymi z lepszych, jakie czytałam, bardzo polecam 😊

      Usuń
  3. Gracias por la reseña, se ve genial . Lo tendré en cuenta. Te mando un beso

    OdpowiedzUsuń
  4. Dear Martyna! I've read "Rosy Dame" ("Pink Lady") by Eric Emmanuel Schmitt.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie znam twórczości Érica-Emmanuela Schmitt, ale nie przepadam zbytnio za opowiadaniami, dlatego jeśli się zdecyduję poznać dzieła tego autora, to w pierwszej kolejności sięgnę po jakąś jego powieść.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo znaną powieścią Érica-Emmanuela Schmitta jest „Oskar i pani Róża” (na jej podstawie w Polsce powstał spektakl Teatru Telewizji 😉).

      Usuń
    2. W takim razie muszę konie poznać tę książkę 😊 Ogólnie też muszę poznać inne jego powieści, bo jego twórczość bardzo przypadła mi do gustu 😊

      Usuń
  6. Bardzo lubię tego autora, choć akurat ten zbiór opowiadań mam jeszcze w planach :). Ostatnio czytałam inną jego książkę - "Kobietę w lustrze" - bardzo mi się podobała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już druga osoba chwali tę książkę, w takim razie muszę ją koniecznie przeczytać 😊

      Usuń
  7. Mam w planach przeczytać tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Lubię książki tego autora. Tej jego powieści jeszcze nie miałam okazji czytać i mam ją w planach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem ciekawa Twoich wrażeń. Mi się tak spodobała ta książka, że zamierzam teraz poznać inne książki tego autora 😊

      Usuń
    2. Myślę, że jak uda mi się wrócić do twórczości autora to na pewno na blogu opublikuję notki o jego książkach.

      Usuń
    3. W takim razie czekam na te notki, może akurat też sięgnę po którąś książkę tego autora, o której napiszesz 😊

      Usuń
  9. Poznałabym te opowiadania :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Siostry i ich historia jakby mi przypominała naszą obecną sytuację w Polsce. To dobra pozycja. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może trochę ma coś z nią wspólnego. Zgadzam się z tym, że to dobra pozycja 😊

      Usuń
  11. Opowiadania wydają się ciekawe i nietuzinkowe. Kusi mnie, żeby po nie sięgnąć. Szczególnie ciekawi mnie to o wybaczeniu. Na pewno warto jest przebaczać ale w takiej sytuacji musi być to cholernie trudne...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo są ciekawe i wiele można się z nich nauczyć. Tak jak nie przepadam za opowiadaniami, to te zrobiły na mnie duże wrażenie. Świetna jest ta historia o wybaczniu 😊

      Usuń
  12. Bardzo lubię twórczość autora!

    OdpowiedzUsuń
  13. Dawno już nie czytałam książek tego autora. Z chęcią nadrobię zaległości. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie, ja muszę poznać inne książki tego autora 😊

      Usuń
  14. Wielkie gratulacje! Poproszę o jak najszybszy kontakt mailowy z adresem do wysyłki nagrody :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie przepadam za książkami z opowiadaniami więc raczej sobie odpuszczę ale fajnie ze ci się podobała;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też nie przepadam za takimi opowiadaniami, ale te wyjątkowo mnie zaciekawiły 😊

      Usuń
  16. Od czasu do czasu sięgam po opowiadania, więc czemu nie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie bardzo polecam tę, są świetne 😊

      Usuń
  17. Jak dotąd żadna książka składająca się z opowiadań do mnie nie przemówiła 🤔

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do mnie też nie przemawiały do czasu aż sięgnęłam po tę książkę ;)

      Usuń
  18. nie przepadam za książki składające się z opowiadań, ale czasami też po takie sięgam:) obecnie mam w planach książkę "Żyje się tu i teraz" i myślę, że dobrze spędzę z nią czas:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tak jak ja, ale czasami można trafić na bardzo fajne opowiadania, więc warto dać im szanse 😊 też tak myślę, bo tytuł tej książki brzmi bardzo zachęcająco 😊

      Usuń

„Osada” Anna Olszewska

Lubicie, kiedy akcja powieści rozgrywa się w górach? Ja uwielbiam, więc kiedy tylko nadarzyła się okazja, aby przeczytać kryminał, którego a...