„Mniszkówna” Katarzyna Droga

Kojarzycie taką książkę jak „Trędowata”? Myślę, że nawet jeśli jej nie czytaliście, to jestem pewna, że nie raz obił Wam się o uszy ten tytuł. Znałam wcześniej film, który powstał na podstawie tej książki, jednak nigdy nie interesowałam się życiem autorki tego popularnego dzieła, aż do momentu kiedy w moje ręce wpadła powieść biograficzna „Mniszkówna” autorki Katarzyny Drogi, której twórczość zdążyłam już poznać i polubić, dlatego też postanowiłam przeczytać tę biografię. Tak więc nie przedłużając, zapraszam na recenzję!



„Mniszkówna” Katarzyna Droga
Halszka, czyli młoda wdowa Helena Chyżyńska (z domu Mniszkówna), po śmierci męża postanawia wrócić do swojego rodzinnego domu. Marzy ona o tym, aby zostać pisarką, choć z początku nie jest to łatwe, jednak dzięki swojej upartości nie traci nadziei. Pisze po nocach historię miłosną o nauczycielce zakochanej z wzajemnością w pewnym arystokracie. Jej ojciec, widząc zdeterminowanie córki, postanawia zasięgnąć rady zaprzyjaźnionego pisarza, czyli samego Bolesława Prusa. Halszka dostaje jego błogosławieństwo, a jej ojciec finansuje wydanie pierwszej powieści, jaką jest „Trędowata”. Jak dalej potoczą się losy Halszki?

„Mniszkówna” Katarzyna Droga
W książce narracja prowadzona jest w trzeciej osobie. Rozdziały są dość długie i treściwe, tak więc wiele dowiedziałam się z nich o życiu osobistym Halszki oraz o czasach panujących wtedy, kiedy żyła, czyli w latach 1878-1943. Jak widać, żyła ona w ciężkich czasach, kiedy to miała miejsce Pierwsza, a później Druga Wojna Światowa. Autorka bardzo dokładnie i obrazowo opisała tamte czasy. Z książki tej dowiedziałam się też tego, jak zmieniała się moda na przestrzeni tych lat. Samo życie Heleny Mniszkówny było bardzo barwne i ciekawie, dlatego podczas czytania czułam się tak, jakbym czytała ciekawą powieść obyczajową, która nie ma nic wspólnego z postaciami, które żyły naprawdę. Mniszkówna miała kochającą rodzinę i przeżyła nie jedną miłość. Była ona bardzo wrażliwą osobą z artystyczną duszą, którą bardziej ciągnęło do pisania i malowania niż do zarządzania gospodarstwem domowym. Pisanie było całym jej życiem, tworzyła swoje dzieła głównie dla przyjemności, a sława nie miała dla niej dużego znaczenia. Zachwycano się jej książkami, jednak tak jak każdy pisarz, spotykała się też z krytyką i negatywnymi recenzjami, którymi się przejmowała, jednak na szczęście nie zniechęciły one Mniszkówny na tyle, aby przestała pisać. Dzięki temu, z czasem powstało więcej świetnych powieści napisanych przez tę autorkę.

„Mniszkówna” Katarzyna Droga
„Mniszkówna” jest bardzo ciekawą powieścią biograficzną, z której dowiedziałam się wielu interesujących rzeczy o życiu tej tytułowej pisarki oraz o czasach, w których żyła. Podczas czytania czułam się tak, jakbym czytała ciekawą powieść obyczajową. Cieszę się, że dzięki tej książce poznałam życie Mniszkówny i teraz za każdym razem, kiedy w telewizji zobaczę ekranizację „Trędowatej”, będzie mi się ona kojarzyła z tą bardzo utalentowaną autorką, która dzięki tej książce zyskała moją sympatię. Tak więc, bardzo polecam Wam tę świetną powieść biograficzną, naprawdę warto ją przeczytać!

32 komentarze:

  1. O autorce "Trędowatej" nie wiem zbyt wiele, więc chętnie skuszę się na tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czasem lubię sięgać po tego typu publikacje.

    OdpowiedzUsuń
  3. Przyznam się, że nie czytałam "Trędowatej", ani nie oglądałam filmu. Też nie zagłębiałam się w życiorys autorki tej książki, ale być może sięgnę po książkę, o której napisałaś, jak będę miała okazję, bo biografie też lubię czytać :)
    Pozdrawiam Cię i życzę dobrego nowego tygodnia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też nigdy nie zagłębiałam się w życiorys autorki tej powieści, ale cieszę się, że za sprawą tej książki mogłem ją poznać 😊 dziękuję i również pozdrawiam 😊

      Usuń
  4. Trędowata w wersji filmowej bardzo mi się podobała, więc tym bardziej, chętnie przeczytam książkę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Gracias por la reseña. Te mando un beso.

    OdpowiedzUsuń
  6. Thanks so much for the wonderful review. I love that last pic of the white cat with the book. I had not heard from you in a while..then I saw so many of your comments in my spam folder. I feel so bad about not checking out your book review blog. I hope you have been happy and well! 💚💙❤️💛🩷

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thank you, I'm glad you like my photo. Unfortunately, blogger sometimes adds some comments to spam, but I'm glad you saw them and visited my blog. I greet you and wish you all the best.😊

      Usuń
  7. Czytałam Trędowatą oraz Gehennę. Zrobiły na mnie duże wrażenie.
    Być może sięgnę po biografię autorki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gehenny nie znam, ale tę biografię bardzo Ci polecam 😊

      Usuń
  8. O! Muszę sięgnąć po tę książkę! Brzmi super. A „Trędowata” jest mi dobrze znana, z książki i filmu. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie obowiązkowo musisz przeczytać biografię tej autorki 😀

      Usuń
  9. Trochę czytałam o Mniszkównie w innych źródłach, ale kotek przecudny i jak moja Balbina - lubi książki!!! Też mam białą kicię, kocicę, która ma kolorowe oczy. Serdeczności!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Śliczna musi by być Twoja kicia 😍 pozdrawiam 😊

      Usuń
  10. Bardzo rzadko sięgam po biografie, ale może czas to zmienić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też ogólnie bardzo rzadko sięgam po biografię, ale przeczytania tej nie żałuję 😊

      Usuń
  11. Bardzo lubię książki Katarzyny Drogi i muszę przyznać- narobiłaś mi ochoty na biografię Mniszkówny.
    Pozdrawiam serdecznie. Miłego tygodnia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też bardzo lubię książki tej autorki i to właśnie zaważyło na tym, że zdecydowałam się przeczytać tę książkę i nie żałuję 😊 dziękuję i również pozdrawiam 😊

      Usuń
  12. It sounds interesting.
    The photo of the book and the cat is great.

    OdpowiedzUsuń
  13. Trędowatej nie miałam okazji przeczytać, ale myślę, że kiedyś to nadrobię. Po biografie za często nie sięgam, ale jeśli będę miała okazję to może :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja Trędowatą znam tylko z filmu, ale tę biografię bardzo polecam, też często nie sięgam po ten gatunek literacki, ale mimo to cieszę się, że zdecydowałam się przeczytać tę książkę 😊

      Usuń
  14. Chętnie przeczytam, Mniszkówna kojarzy się głównie z jedną powieścią, a przecież jest autorką kilku książek :) poza tym interesuje mnie okres międzywojenny od strony mody i codziennego życia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aż wstyd się przyznać, ale wcześniej ta autorka nie kojarzyła mi się z żadną powieścią, ale cieszę się, że dzięki tej książce mogłam ją poznać.😊 Uwielbiam ten okres w powieściach 😊

      Usuń
  15. Mimo tego, że to nie jest mój gatunek literacki to zwróciłam na tę książkę uwagę jak jeszcze była w zapowiedziach. Mam nadzieję, że będę mogła ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo ją polecam, mi się bardzo podobała 😊

      Usuń

„Jednorożec” Rafał Glina

Lubicie jednorożce? Ja nawet lubię, bo zawsze kojarzyły mi się z przyjemnymi konikami z bajek, tak więc, kiedy nadarzyła się okazja, aby prz...